Operational financial solutions on product assortment of distribution company
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
903 39
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-25 13:11
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
658.14/.15:005.915 (2)
Forme de întreprinderi. Finanțare (323)
Tipuri de management (318)
SM ISO690:2012
TRACH, Dmitrii. Operational financial solutions on product assortment of distribution company. In: Journal of Research on Trade, Management and Economic Development, 2018, nr. 1(9), pp. 95-105. ISSN 2345-1424.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Journal of Research on Trade, Management and Economic Development
Numărul 1(9) / 2018 / ISSN 2345-1424 /ISSNe 2345-1483

Operational financial solutions on product assortment of distribution company

CZU: 658.14/.15:005.915
JEL: D40, G30, L10, L81, M31, V21

Pag. 95-105

Trach Dmitrii
 
T.G. Shevchenko State University of Pridnestrovie, Tiraspol
 
 
Disponibil în IBN: 30 august 2018


Rezumat

In the course of the evolution of financial management objectives, the organizations have undergone significant changes over the past decades, both from the establishment of financial control, the establishment of operational and organizational control, operational improvement (business process reorganization), to the formation of a new model for increasing efficiency.  Operational financial decisions taken by the distribution company are aimed at solving tasks such as: assessing and maximizing the value of business, reorganizing the company and ensuring long-term financial planning, working capital and cash flow management, and providing timely information on decision-making for diagnosing and identifying financial improvement of the company.  This work considers the development and implementation of the entire complex of operational financial solutions in the management of the product range of the organization.  The paper analyses the types of financial solutions and market strategies illustrated by an example of product assortment management at a distributor company using modern methods of market positions diagnosing and financial instruments.  The studied approaches in the pricing and product range management of the company in question are considered taking into account the sales volume and the final margin profit based on the “Marcon” matrix, which allows to assess the success / failure of individual products and adjust the assortment policy. The main stages of the matrix construction are considered in the paper: the creation of a database, the definition of binary codes characterizing the economic result, the construction of the "Marcon" matrix for the analysis of homogeneous groups of goods, the determination of the position of goods in homogeneous groups, the analysis of the position of assortment positions, and the decision-making based on the analysis.  The analysis carried out by the financial service of the company is the source of basic information for the sales department, whose management takes fully weighted decisions regarding the marketing support of the goods.  The analysis of Delta's product range illustrates graphically the effectiveness of the presented approach in making decisions on managing working capital and cash flows of the company, which at the present stage is a key factor in the company's competitiveness on the market.

Pe parcursul evoluției obiectivelor managementului financiar, organizațiile au suferit schimbări semnificative în ultimele decenii, atât de la stabilirea controlului financiar, stabilirea controlului operațional și organizațional, îmbunătățirea operațională (reorganizarea proceselor de afaceri), până la formarea unui nou model de creștere a eficienței.  Deciziile financiare operaționale, luate de compania de distribuție, vizează rezolvarea unor sarcini precum: evaluarea și maximizarea valorii afacerii, reorganizarea companiei și asigurarea planificării financiare pe termen lung, gestionarea capitalului circulant și a fluxului de numerar, precum și furnizarea oportună de informații pentru luarea deciziilor privind diagnosticarea și identificarea căilor îmbunătățirii situației financiare a companiei.  Lucrarea în cauză are ca scop abordarea creării și implementării tuturor deciziilor financiare operaționale necesare gestionării sortimentului de mărfuri în cadrul organizației.  În articol sunt analizate tipurile soluțiilor financiare și strategiilor de piață utilizate, având ca exemplu gestionarea unui sortiment de mărfuri al unei companii de distribuție cu utilizarea metodelor moderne de diagnosticare a pozițiilor de piață și a instrumentelor financiare.  Sunt analizate abordările în domeniul stabilirii prețurilor și gestionării sortimentului de mărfuri, având în vedere volumul de vânzări și profitul marginal total bazat pe matricea „Marcon“, care permite a evalua succesul / non-succesul mărfurilor concrete și de a ajusta politica de sortiment. În lucrare sunt analizate principalele etape de construcție a matricei: formarea unei baze de date, identificarea codurilor binare ce caracterizează rezultatul economic, construirea matricei „Marcon“ pentru analiza grupurilor omogene de mărfuri, determinarea poziției mărfurilor în grupurile omogene, analiza situației pozițiilor sortimentale, luarea deciziei în baza analizei efectuate.  Efectuarea unei astfel de analize de către serviciul financiar al companiei este sursa informațiilor de bază pentru departamentul de vânzări, conducerea căreia ia decizii pe deplin ponderate cu privire la suportul de marketing al mărfurilor.  Analiza sortimentului marfar al companiei "Delita" ne prezintă eficacitatea abordării prezentate în luarea deciziilor privind gestionarea capitalului circulant și a fluxurilor de trezorerie ale companiei, care în prezent este un factor cheie al competitivității firmei pe piață.

В процессе эволюции целей управления финансами организации за последние десятилетия претерпели существенные изменения, от установления финансового контроля, установления операционного и организационного контроля, операционного совершенствования (реорганизация бизнес-процессов) до формирования новой модели увеличения эффективности.  Операционные финансовые решения, принимаемые дистрибьюторской компанией, направлены на решение таких задач как: оценка и максимизация стоимости бизнеса, реорганизация компании и обеспечение долгосрочного финансового планирования, управление оборотным капиталом и денежными потоками, а также обеспечение своевременной информацией принятие решений по проведению диагностики и выявлению путей финансового оздоровления компании.  Данная работа рассматривает разработку и внедрение всего комплекса операционных финансовых решений при управлении товарным ассортиментом организации.  В статье рассматриваются виды финансовых решений и применяемых рыночных стратегий на примере управления товарным ассортиментом дистрибьюторской компании с использованием современных методов диагностики рыночных позиций и финансового инструментария.  Проанализированы подходы в сфере ценообразования и управления товарным ассортиментом рассматриваемой фирмы с учетом объема продаж и итоговой маржинальной прибыли на основе матрицы «Маркон», которая позволяет оценить успешность/неуспешность отдельно взятых товаров и скорректировать ассортиментную политику. В работе рассмотрены основные этапы построения матрицы: формирование базы данных, определение двоичных кодов, характеризующих экономический результат, построение матрицы «Маркон» для анализа однородных групп товаров, определение положения товара в однородных группах, анализ положения ассортиментных позиций, принятие решений на основе проведенного анализа.  Проведение подобного анализа финансовой службой компании является источником базовой информации для отдела продаж, руководство которого принимает всесторонне взвешенные решения относительно маркетингового сопровождения товара.  Проведенный анализ товарного ассортимента компании «Дельта» наглядно иллюстрирует эффективность представленного подхода в принятии решений по управлению оборотным капиталом и денежными потоками компании, что на современном этапе выступает ключевым фактором конкурентоспособности фирмы на рынке.

Cuvinte-cheie
financial management, financial solutions, distribution, marginal profit,

product assortment, price formation, Marcon matrix