Orientarea integralistă în studiul textului
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
789 21
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-03 18:15
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.02:[811.135.1+801.73] (1)
Probleme generale de didactică și metodică (1233)
Limbi romanice balcanice (Limba română) (1464)
Studii și științe auxiliare ale filologiei (74)
SM ISO690:2012
GHICOV, Adrian. Orientarea integralistă în studiul textului. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2014, nr. 3(85), pp. 15-18. ISSN 1810-6455.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 3(85) / 2014 / ISSN 1810-6455

Orientarea integralistă în studiul textului
CZU: 37.02:[811.135.1+801.73]

Pag. 15-18

Ghicov Adrian
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 10 august 2017


Rezumat

Pentru a realiza dezideratele educaţiei lingvistice şi literar-lectorale, orientarea integralistă în studiul textului trebuie concepută atît pe verticală, cît şi pe orizontală: abordarea complexă a relaţiei limbă-vorbire-comunicare ca text în accepțiune postmodernistă şi a relaţiei text-autor-receptorproducător-realitate ca valoare a internalizării textului în perspectiva vieţii personale cu sens şi a inserţiei sociale reuşite a elevului. Din acest punct de vedere, poziţionarea protextuală a elevului este un factor de referinţă în abordarea integralistă a textului pentru înţelegerea mesajului. Or, tocmai aici evaluarea externă PISA 2009 comunică despre trista realitate a nonînţelegerii textului de către 57% din elevii chestionaţi pentru R. Moldova.

In order to fulfil the desiderata of linguistic and literary education, the integralist orientation in text research needs to be conceived vertically as well as horizontally: the postmodernist perception of the complex relationship between language, speech and communication as text, on one hand, and the approach to the relationship between text, author, recipient, emit tent and reality as a value of the internalisation of the text in the perspective of the student’s meaningful personal life and his successful social integration, on the other hand. From this point of view, the protextual position of the student is a reference factor in the integralist approach to the text, for a better understanding of the message. It is here that the externally administered PISA 2009 assessment shows the sad reality that 57% of the evaluated Moldovan students fail to comprehend the text.

Cuvinte-cheie
text integrity, protext, the text as value, the text as process, the text as essence, the text as a restless world, methodology of interpretation, the didactic principle of retellisation, textual retellisation, interpretation, text comprehension