Managerial accounting and pricing for sale of goods and products in trade and public catering
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1019 26
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-25 17:37
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
657.47:642.5 (1)
Contabilitate (946)
Economie casnică. Științe domestice. Întreținerea casei (170)
SM ISO690:2012
TUHARI, Tudor, FULGA, Viorica, METELCHINA, Janna. Managerial accounting and pricing for sale of goods and products in trade and public catering. In: Journal of Research on Trade, Management and Economic Development, 2017, nr. 1(7), pp. 95-104. ISSN 2345-1424.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Journal of Research on Trade, Management and Economic Development
Numărul 1(7) / 2017 / ISSN 2345-1424 /ISSNe 2345-1483

Managerial accounting and pricing for sale of goods and products in trade and public catering
CZU: 657.47:642.5
JEL: M41

Pag. 95-104

Tuhari Tudor, Fulga Viorica, Metelchina Janna
 
Trade Co-operative University of Moldova
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 21 iulie 2017


Rezumat

The most relevant problems of accounting and control in the sphere of commodity exchange are the reliable determination of the cost of mass goods and products during their storage and sale, as well as the operational orientation in pricing, taking into account the demand and supply in the interests of obtaining the necessary profit at an appropriate level of profitability. In the case of the sum stock accounting method for the goods in the retail trade and public catering, the especially important element of the accounting is the process of formation of retail sales prices and calculation of production cost of sales and profit of the enterprise. The article mainly focuses on the method of determining the retail sales prices for goods and products in the area of trade and public catering, respectively, through the use of trade mark-ups in percentage terms in relation not to the purchase, but to retail sales prices including VAT. Determining the cost of sales and its accounting is recommended to adjust only at the end of the month based on the calculation of the average percentage of trade mark-up (margin).

Unele din actualele probleme ale contabilității și ale controlului în domeniul schimbului de mărfuri constau în determinarea cu un grad înalt de certitudine a valorii mărfurilor și produselor aflate la păstrare în stoc și a celor vîndute, precum și în orientarea operațională în procedura formării prețurilor în funcție de cerere și ofertă, în scopul obținerii profitului necesar în condițiile unui nivel corespunzător de rentabilitate. În cazul aplicării metodei valorice de evidență a mărfurilor în comerțul cu amănuntul și alimentația publică element important al contabilității apare procesul formării prețurilor de vânzare cu amănuntul și de calculare a costului vânzărilor și a profitului întreprinderii. În articol se acordă atenție primordială metodologiei calculației prețurilor de vânzare cu amănuntul la mărfuri și produse în comerț și alimentația publică, prin aplicarea adaosului comercial în mărimi procentuale nu de la mărimea prețurilor de cumpărare, ci de la mărimea prețurilor de vânzare cu amănuntul inclusiv TVA. Se recomandă determinarea costului vânzărilor și efectuarea evidenței corectărilor sau ajustărilor doar la finele lunii, prin intermediul calculului procentului mediu al adaosului comercial (marjei).

Наиболее актуальными проблемами учета и контроля в сфере товарообмена являются достоверное определение стоимостной массы товаров и продуктов при хранении и их продаже, а также оперативная ориентация в ценообразовании с учетом спроса и предложения в интересах получения необходимой прибыли при соответствующем уровне рентабельности. При суммовом методе учета товаров в розничной торговле и общественном питании особо важным элементом учета составляет процесс формирования розничных продажных цен и исчисление себестоимости продаж и прибыли предприятия. В статье, в основном, уделено внимание методике определения розничных продажных цен на товары и продукты в торговле и общественном питании, соответственно, через использование торговых надбавок в процентном выражении не к покупным, а к продажным розничным ценам включая НДС. Определение же себестоимости продаж и ее учет корректировать рекомендуется только в конце месяца на базе расчета среднего процента торговой надбавки (маржи).

Cuvinte-cheie
accounting, Trade, public catering, goods, sales price, pricing methods, trade mark-up