Cântarea liturgică basarabeană: opinii, comentarii, argumente
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
927 42
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-15 10:03
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
783.2(478) (6)
Muzică bisericească. Muzică sacră. Muzică religioasă (132)
SM ISO690:2012
ROTARU, Parascovia. Cântarea liturgică basarabeană: opinii, comentarii, argumente . In: Arta , 2015, nr. 2(AAV), pp. 11-15. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2015 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Cântarea liturgică basarabeană: opinii, comentarii, argumente
CZU: 783.2(478)

Pag. 11-15

Rotaru Parascovia
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 13 iulie 2016


Rezumat

Cântarea liturgică basarabeană: opinii, comentarii, argumente Articolul de față are drept scop elucidarea unor pagini, mai puțin cunoscute, din istoria cântării bisericești din Republica Moldova. De veacuri, Biserica Ortodoxă rămâne a fi purtătoarea unui tezaur de valoare artistică și spirituală fără egal, pe care, prin tradiție, îl transmite din generație în generație. Muzica, literatura, pictura, arhitectura, artele decorative s-au transformat în podoabe fără de preț ale Ortodoxiei, imprimând cultului divin măreție și frumusețe. Un loc aparte i-a revenit imnografiei, cântarea reprezentând una din cele mai vechi și mai minunate moșteniri ale creștinismului. Aportul Bisericii din Republica Moldova la îmbogățirea tradițiilor milenare cultural-religioase este nu doar indiscutabil, ci și unic în felul său. Repertoriul coral bisericesc de la noi reprezintă o gamă variată de cântări, diverse ca stil și proveniență, reprezentând rezultatul unei vieți bisericești desfășurate în condiții foarte specifice. Cei peste o sută de ani de înstrăinare de Biserica-mamă, perioadă care a urmat evenimentelor anului 1812, n-au putut trece fără a influența aspectul cultic al Bisericii Basarabene. Înrâurirea străină a vizat mai multe laturi exterioare ale activității religioase, însă elementul cel mai distinctiv devenise cântarea de strană, de unde nu puteau lipsi imnurile Bisericii Ruse, impuse cu insistență de conducerea acesteia. Românii basarabeni, prin recunoscuta „sensibilitate și trăire religioasă”, au reușit să transforme aceste cântări în parte componentă a spiritualității noastre, asigurând acea trăsătură de unicitate a Bisericii din acest spațiu geografic. În paginile ce urmează vor fi aduse exemple ale unor mărturii din trecutul istoric al neamului referitoare la aspectul muzical-liturgic al serviciului divin oficiat în bisericile noastre.

Bessarabian liturgical canticle: opinions, comments, arguments The present article aims at clarifying certain, less known, pages from the history of church canticle in the Republic of Moldova. For centuries, the Orthodox Church continues to be the bearer of a treasure of unparalleled artistic and spiritual value, which is transmitted through tradition from generation to generation. Music, literature, painting, architecture, decorative arts have turned into priceless gems of Orthodoxy in time, imparting greatness and beauty to the divine worship. A special place in this context is attributed to hymnography, the canticle being one of the oldest and most beautiful legacies of Christianity. The contribution of the Church in the Republic of Moldova to the enrichment of millennial cultural and religious traditions is not only indisputable, but also unique in its own way. The church choral repertoire in our country includes a wide range of canticles, different in style and origin. This diversity has not occurred by chance but is the result of church life conducted under very specific conditions. The alienation from the Mother Church for over one hundred years, the period that followed the events of 1812, could not pass without the influence of the cultic aspect of the Bessarabian Church. The foreign influence aimed at the outer sides of religious activity more, but the pew canticle became the most distinctive element, from which the Russian Church hymns could not be missing, being strongly imposed by Russian Church authorities. The Bessarabian Romanians, through the acknowledged „religious sensibility and emotional experience”, managed to turn these canticles into a component part of our spirituality, thus rendering a unique feature to the Church in this geographic area. In the pages that follow, examples of confessions from the historical past of the nation, related to the musical and liturgical aspect of divine service officiated in our churches, will be given.

Cuvinte-cheie
tradiţii, imnografie, tezaur, melos popular, muzică psaltică, unicitate, spiritualitate, ortodoxie, varietate stilistică,

diversitate melodică