Problema autenticității în repertoriul orchestrei „Folclor”: politici instituționale ale Teleradiodifuziunii Moldovenești, reflecții în presa sovietică din anii 1970-1980
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
147 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-12 01:45
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[785.1:784.4](478)"1970-1980" (1)
Muzică instrumentală. Muzică simfonică. Gruparea instrumentelor. Muzică pentru ansamblu (274)
Muzică vocală (288)
SM ISO690:2012
CHISELIŢĂ, Vasile. Problema autenticității în repertoriul orchestrei „Folclor”: politici instituționale ale Teleradiodifuziunii Moldovenești, reflecții în presa sovietică din anii 1970-1980. In: Arta , 2023, vol. 32, nr. 2(AAV), pp. 20-28. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-2.03
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Volumul 32, Numărul 2(AAV) / 2023 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Problema autenticității în repertoriul orchestrei „Folclor”: politici instituționale ale Teleradiodifuziunii Moldovenești, reflecții în presa sovietică din anii 1970-1980

The problem of authenticity in the repertoire of the “Folclor” orchestra: institutional policies of the Moldovan Broadcasting, and reflections in the Soviet press from the 1970s-1980s

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-2.03
CZU: [785.1:784.4](478)"1970-1980"

Pag. 20-28

Chiseliţă Vasile
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 12 decembrie 2023


Rezumat

Studiul abordează aspectele diverse şi controversate privind conceptul, noţiunea şi principiul autenticităţii în muzica neo-tradiţională, cunoscută ca „muzică populară/folclorică”, promovată de orchestra populară de studio „Folclor”, în cadrul companiei republicane de Televiziune şi Radiodifuziune (TRM), în contextul ideologic al perioadei sovietice, de-a lungul anilor 1970-1980. Autorul încearcă să dezvăluie rolul director al Consiliului artistic al TRM, în calitate de organ instituţional de control, cenzură, evaluare, omologare şi acreditare politică a creaţiilor populare ca expresii culturale ale RSS Moldoveneşti, în conformitate cu politicile culturale ale statului-partid. Apelând la analiza unor studii la temă, sinteza formulărilor tipice din procesele-verbale şi evaluarea criticilor, expuse în paginile presei din epocă, sunt puse în evidenţă principalele caracteristici ale autenticităţii populare/ folclorice neo-tradiţionale.

The study addresses the diverse and controversial aspects regarding the concept, notion and principle of authenticity in neo-traditional music, known as “popular/folk music”, promoted by the popular studio orchestra “Folclor”, within the Republican Television and Radio Broadcasting Company (TRM), in the ideological context of the Soviet period, throughout 1970-1980s. The author tries to reveal the directorial role of the Artistic Council of the TRM, as an institutional body of control, censorship, evaluation, homologation and political accreditation of the popular creations as cultural expressions of the Moldavian SSR, in accordance with the cultural policies of the party-state. Calling on the analysis of some studies on the topic, the synthesis of typical wordings from the minutes and the evaluation of the critics, exposed in the press pages of the era, the main characteristics of the neo-traditional popular/folk authenticity are highlighted.

Cuvinte-cheie
autenticitate, artă populară, muzică neo-tradiţională, consiliu artistic, orchestra „Folclor”, perioada sovietică,

authenticity, folk art, neo-traditional music, artistic council, “Folclor” Orchestra, Soviet period