Taxonomia conceptului de imaginar prin prisma interculturalității
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
151 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-16 17:10
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
82-1 (48)
Literatură (3535)
SM ISO690:2012
IOVU, Mihaela. Taxonomia conceptului de imaginar prin prisma interculturalității. In: Intertext , 2023, nr. 1(61), pp. 153-159. ISSN 1857-3711. DOI: https://doi.org/10.54481/intertext.2023.1.16
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Intertext
Numărul 1(61) / 2023 / ISSN 1857-3711 /ISSNe 2345-1750

Taxonomia conceptului de imaginar prin prisma interculturalității

Taxonomy of the Concept of the Imaginary through the prism of Interculturality

DOI:https://doi.org/10.54481/intertext.2023.1.16
CZU: 82-1

Pag. 153-159

Iovu Mihaela
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 8 decembrie 2023


Rezumat

În studiile antropologice, psihologice, culturale ș.a., imaginarul este considerat fiind o parte a psihicului uman care se referă la imaginile, simbolurile și reprezentările mentale existente în creierul uman datorate cunoașterii lumii. Este vorba despre imagini, gânduri, visuri, fantezii și alte forme de reprezentare mentală abstractă. Anume din acest motiv imaginarul este pe larg utilizat în creația literară, în special în operele poetice ale autorilor din întreaga lume. Studiul de față se concentrează asupra analizei și sintezei unor definiții ale conceptului de imaginar, din perspectiva lingviștilor, criticilor literari, a traducătorilor, dar și din surse precum dicționare, pentru a contura un tablou cât mai clar a esenței a conceptului dat. Recurgem la o serie de clasificări ale tipurilor de imaginii, pornind de la dimensiunea interdisciplinară a conceptului dat. Spre exemplu din punctul de vede a percepției, putem vorbi despre imagini vizuale, imagini auditive, imagini tactile, imagini olfactive etc. Aceasta și alte posibilități de clasificare a imaginilor propuse de diverși specialiști vor fi prezentate în următorul studiu. Ne-am propus să identificăm în prezenta investigație tangențele ce se conturează între interculturalitate și percepție, înțelegere și utilizarea conceptului de imaginar, pentru a spori popularitatea acestei idei și pentru a conștientiza faptul că imaginarul este o parte componentă a literaturii pe care o citim dar și mai important e că este o latură deosebită a gândirii noastre creative.

In anthropological, psychological, cultural studies, etc., the imaginary is considered to be a part of the human psyche that refers to the images, symbols and mental representations existing in the human brain due to knowledge of the world. It is about images, thoughts, dreams, fantasies and other forms of abstract mental representation. It is for this reason that the imaginary is widely used in literary creation, especially in the poetic works of authors around the world. The present study focuses on the analysis and synthesis of some definitions of the concept of imaginary, from the perspective of linguists, literary critics, translators, but also from sources such as dictionaries, in order to outline as clearly as possible, the essence of the given concept. We resort to a series of classifications of image types, starting from the interdisciplinary dimension of the given concept. For example, from the point of view of perception, we can talk about visual images, auditory images, tactile images, olfactory images, etc. This and other image classification possibilities proposed by various specialists will be presented in the next study. We set out to identify in this investigation the tangents that emerge between interculturality and perception, understanding and use of the concept of the imaginary, in order to increase the popularity of this idea and to make us aware of the fact that the imaginary is a component of the literature we read but also more importantly, it is a special side of our creative thinking.

Cuvinte-cheie
imagini, operă poetică, cultură, metaforă, comparaţie, tipuri de imaginar,

images, poetic work, culture, metaphor, comparison, types of imaginary