Analiza competitivității întreprinderilor vinicole prin metoda de evaluare complexă a indicatorilor financiari
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
149 3
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-24 11:02
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[005.52:005.216.1]:[334.71:663.2](478) (1)
Operații în management. Direcții (301)
Agenți manageriali. Mecanisme. Măsuri (100)
Forme de organizare și cooperare în activitatea economică (987)
Vin. Producerea vinului. Oenologie (447)
SM ISO690:2012
MOGÎLDEA, Sergiu. Analiza competitivității întreprinderilor vinicole prin metoda de evaluare complexă a indicatorilor financiari. In: Economica, 2023, nr. 2(124), pp. 104-116. ISSN 1810-9136. DOI: https://doi.org/10.53486/econ.2023.124.104
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Economica
Numărul 2(124) / 2023 / ISSN 1810-9136

Analiza competitivității întreprinderilor vinicole prin metoda de evaluare complexă a indicatorilor financiari

Analysis of Wine Enterprises Competitiveness Using the Comprehensive Assessment Method of Financial Indicators

DOI:https://doi.org/10.53486/econ.2023.124.104
CZU: [005.52:005.216.1]:[334.71:663.2](478)
JEL: C53, С81, L21, L66, M19.

Pag. 104-116

Mogîldea Sergiu
 
Universitatea de Stat din Comrat
 
 
Disponibil în IBN: 6 noiembrie 2023


Rezumat

În prezenta lucrare sunt analizate modalitățile de evaluare a competitivității întreprinderilor din Unitatea Teritorială Administrativă (UTA) Găgăuzia, din sectorul industriei vitivinicole. Pentru analiza aspectului competitiv, a fost utilizată metoda complexă (integrală) de evaluare a indicatorilor financiari, care permite efectuarea unei analize comparative a situației financiare și, respectiv, a competitivității între întreprinderile selectate. Metoda propusă are la bază evaluarea ratingului și include: identificarea principalilor indicatori financiari, conform cărora se va efectua evaluarea; calcularea indicatorilor pentru întreprinderile investigate; elaborarea unei matrice de indicatori standardizați; atribuirea de indicatori de rating fiecărei întreprinderi. Aplicarea acestui tip de analiză a competitivității contribuie atât la evaluarea situației financiare și a competitivității fiecărei întreprinderi din domeniul vizat, cât și la evidențierea societății care deține titlul de lider de piață, cu scopul de a determina poziția fiecărei întreprinderi selectate în comparație cu cea de referință.

The article considers the possibilities of assessing the competitiveness of enterprises of Territorial Administrative Unit (ATU) Gagauzia in the wine industry. The comprehensive assessment method was used for the competitiveness analysis of the financial indicators, which allows carrying out a comparative analysis of the financial condition, and as a result, of the competitiveness among specific selected enterprises. The proposed method is based on the rating assessment and includes: selection of the main financial indicators based on which the assessment will be carried out; calculation of indicators for the enterprises under study; compilation of a matrix of standardized indicators; assignment of rating indicators to each enterprise. The application of the proposed competitiveness analysis method allows not only to assess the financial condition and competitiveness of each enterprise from the selected sector, but also to identify the leader among them in the studied market segment, as well as to determine the position of each enterprise from the sample compared to the reference on

Cuvinte-cheie
competitivitatea întreprinderilor, metode de evaluare a competitivității, metoda complexă (integrală), metoda matriceală, metode operaționale, indicatori de competitivitate,

competitiveness of enterprises, Competitiveness Evaluation Methods, complex (integrated) method, Matrix method, operational methods, competitiveness indicators