Didactica matematicii – un model pentru învățământul secundar gimnazial
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
151 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-14 17:44
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.016:51 (59)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (4033)
Matematică (1675)
SM ISO690:2012
ZAHIU, Mariana-Denisa. Didactica matematicii – un model pentru învățământul secundar gimnazial . In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2023, nr. 4(140), pp. 22-27. ISSN 1810-6455. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8289415
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 4(140) / 2023 / ISSN 1810-6455

Didactica matematicii – un model pentru învățământul secundar gimnazial

Didactics of Mathematics – a Model for Upper Secondary Education

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.8289415
CZU: 37.016:51

Pag. 22-27

Zahiu Mariana-Denisa
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 8 septembrie 2023


Rezumat

În articol este prezentată o construcție pedagogică a didacticii matematicii, aplicabilă în învățământul general secundar. Didactica matematicii pentru învățământul gimnazial pe care o propunem are în vedere modelul didacticii aplicate, utilizat în pedagogia clasică și modernă, dar și evoluțiile înregistrate în ultimele decenii în didactica generală, dezvoltată în spiritul paradigmei curriculare, sub formula de ”teoria și metodologia evaluării”. În cadrul acesteia, am valorificat modelul „didacticii științei” sau al „didacticii științelor”, promovat în pedagogia postmodernă din Franța. În funcție de cerințele paradigmei curriculare adaptate la particularitățile psihologice ale preadolescentului, integrat în învățământul secundar gimnazial, modelul didacticii matematicii integrează și combină în structura sa următoarele componente de bază: scopul pedagogic general = formarea-dezvoltarea gândirii logicomatematice; obiectivele specifice derivate, definite la nivel de competențe și de cunoștințe matematice de bază; conținuturile instruirii matematice la nivel de cultură generală, metodologia de instruire (metodele didactice și formele de organizare), evaluarea rezultatelor obținute în studiul matematicii în învățământul gimnazial, realizată prin metode clasice și alternative.

In our article we put forward a pedagogical approach for the teaching of Mathematics, applicable in secondary school. The teaching of Mathematics in secondary education that is put forward aims for the applied teaching pattern, used in both classical and modern teaching, as well as developments in general teaching from the past decades, developed in the spirit of the curricular paradigm, under the name of Theory and Methodology of Assessment. It is within this concept that we explore the pattern of didactics of science/didactics of sciences, as promoted in French postmodern pedagogy. According to the requirements of the curricular paradigm adapted to the pre-teenager’s psychological features, embedded in secondary school education, the pattern of Mathematics teaching incorporates and combines in its structure the following basic elements: the general pedagogic purpose = forming – developing logical – mathematical thinking; the specific derived contents, defined as skills and basic mathematical knowledge; the content of mathematical training at general culture level, the methodology of training (teaching methods and forms of organization), and the assessment of results obtained in the study of Mathematics in secondary education, conducted by classical and alternative methods.

Cuvinte-cheie
didactica aplicată, didactica științei, didactica specialității, modelul didacticii specialității, paradigmă curriculară,

applied didactics, science didactics, specialty didactics, the didactic model of the specialty, curricular paradigm