Siguranța psihologică ca modalitate de prevenire a epuizării profesionale și stimulare a implicării în muncă
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
272 34
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-13 19:56
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.944.4:37.018.46-051 (1)
Psihologie (3476)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (4032)
SM ISO690:2012
CROITORIU, Nicoleta. Siguranța psihologică ca modalitate de prevenire a epuizării profesionale și stimulare a implicării în muncă. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2023, nr. 5(165), pp. 297-302. ISSN 1857-2103. DOI: https://doi.org/10.59295/sum5(165)2023_47
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 5(165) / 2023 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

Siguranța psihologică ca modalitate de prevenire a epuizării profesionale și stimulare a implicării în muncă

Psychological safety as a method of prevention ofprofessional exhaustion and stimulation of work engagement

DOI:https://doi.org/10.59295/sum5(165)2023_47
CZU: 159.944.4:37.018.46-051

Pag. 297-302

Croitoriu Nicoleta
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 20 iulie 2023


Rezumat

Siguranța psihologică la locul de muncă se referă la percepția angajaților de a fi în siguranță în ceea ce privește exprimarea de sine, asumarea riscurilor și dezvăluirea vulnerabilităților. Acest sentiment de siguranță permite angajaților să se simtă confortabil în a-și exprima ideile, să își asume responsabilități și să învețe din greșeli fără teama de consecințe negative asupra imaginii lor sau a carierei lor. Profesia de pedagog este considerată muncă emoțională, care presupune un consum mare de energie psihonervoasă, de aceea siguranța psihologică este absolut necesară pentru a putea preveni epuizarea profesională și a stimula implicarea în muncă. Scopul articolului este de a scoate în evidență valențele siguranței psihologice pentru a crește implicarea în muncă și a diminua epuizarea profesională. Este necesar ca angajații din diverse medii profesionale și, în special, cel educațional să simptă un grad înalt de securitate profesionlă, dedicație și conectare continuă la obiectivele profesionale, să își pună la dispoziție resursele și energia pentru a atinge performanțe înalte. De asemenea, e necesar ca instituțiile/ organizațiile să cunoască barierele cu care se confruntă în crearea unui loc de muncă sigur din punct de vedere psihologic și strategiile pe care le pot folosi pentru a promova siguranța psihologică și a stimula implicarea angajaților și a preveni epuizarea profesională.

Psychological safety in the workplace refers to employees’ perception of being safe to express themselves, take risks, and disclose vulnerabilities. This sense of safety allows employees to feel comfortable expressing their ideas, taking responsibility, and learning from mistakes without fear of negative consequences for their image or career. The profession of a pedagogue involves emotional work and requires a high consumption of psycho-nervous energy. Therefore, psychological safety is necessary to prevent professional burnout and stimulate work involvement. The purpose of the article is to highlight the valence of psychological safety to increase work engagement and decrease burnout. The article highlights the necessity of employees from various professional environments, especially educational ones, to feel a high degree of professional security, dedication, and continuous connection to professional goals, to make their resources and energy available to achieve high performance. Finally, the article describes how the institutions/organizations should know the barriers they face in creating a psychologically safe workplace, using specific strategies to promote psychological safety, stimulate employee engagement and prevent burnout.

Cuvinte-cheie
siguranţă psihologică, implicare în muncă, epuizare profesională, angajat, activitate de muncă,

psychological safety, work involvement, professional burnout, employee, work activity