Management of marketing activity in agricultural enterprises producing white sea buckthorn
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
241 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-24 11:46
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
005+63:663.878 (1)
Management (1901)
Agricultură și alte științe și tehnici înrudite. Silvicultură. Agricultură. Exploatarea vieții sălbatice (7432)
Ingredienți principali pentru amestecarea băuturilor. Sucuri de fructe și legume. Siropuri. Lichioruri. Băuturi ușoare (16)
SM ISO690:2012
MÎRZA, Sergiu, PITUŞCAN, Feodosie. Management of marketing activity in agricultural enterprises producing white sea buckthorn. In: Journal of Research on Trade, Management and Economic Development, 2023, vol. 10, nr. 1(19), pp. 78-95. ISSN 2345-1424. DOI: https://doi.org/10.59642/JRTMED.1.2023.06
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Journal of Research on Trade, Management and Economic Development
Volumul 10, Numărul 1(19) / 2023 / ISSN 2345-1424 /ISSNe 2345-1483

Management of marketing activity in agricultural enterprises producing white sea buckthorn

DOI:https://doi.org/10.59642/JRTMED.1.2023.06
CZU: 005+63:663.878
JEL: E31, M31, Q13, L19

Pag. 78-95

Mîrza Sergiu, Pituşcan Feodosie
 
Trade Co-operative University of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 9 iulie 2023


Rezumat

One of the features of the agricultural sector is the diversity of the organizational forms of management, the forms of ownership of the means of production and the products sold. A significant part of food products is produced in the private households of the population and in peasant (farmer) households. But the activity of large enterprises, representing all three areas of the agro-industrial complex (the technical-material supply of agriculture, agriculture itself and the valorization of agricultural production), has the greatest influence on the formation of the agri-food market. The category of these enterprises also includes those specialized in the cultivation of white sea buckthorn, which are increasingly forced to react to changes in the factors of the marketing environment. Fast and efficient adaptation to such changes is possible only if the company focuses its activity on the marketing concept, orients itself towards satisfying consumers, namely the full satisfaction of their needs, wishes and expectations. In this paper, the problems related to the management of the marketing activity in agricultural enterprises specialized in the cultivation of sea buckthorn are elucidated, such as: monitoring of environmental factors, forecasting of the activity based on the state of the market situation, the formation of product, price, distribution and promotion policies as well as adapting the marketing mix, on the one hand to the demands and preferences of consumers and on the other to the behavior of competitors, intermediaries and resource providers. Based on the study, the need to carry out a series of actions is argued, which requires the creation of an integrated management system of the marketing activity. Only an integrated management system can offer rational solutions to the problems that arise in the enterprise, taking into account its material, financial and human resources.

Una dintre trăsăturile sectorului agricol este diversitatea formelor organizaționale de management, a formelor de proprietate asupra mijloacelor de producție și a produselor vândute. O parte semnificativă a produselor alimentare sunt produse în gospodăriile private ale populației și în gospodăriile țărănești (de fermieri). Însă activitatea marilor întreprinderi, reprezentând toate cele trei zone ale complexului agroindustrial (aprovizionarea tehnico-materială a agriculturii, agricultura propriu-zisă și valorificarea producției agricole), are cea mai mare influență asupra formării pieței agroalimentare. Din categoria acestor întreprinderi fac parte și cele specializate în cultivarea cătinii albe, care sunt tot mai mult forțate să reacționeze la schimbările factorilor din mediul de marketing. Adaptarea rapidă și eficientă la astfel de schimbări este posibilă numai dacă întreprinderea se axează în activitatea sa pe conceptul de marketing, se orientează spre satisfacerea consumatorilor și anume pe deplina satisfacție a nevoilor, dorințelor și așteptărilor acestora. În lucrarea dată se elucidează problemele ce țin de managementul activității de marketing în cadrul întreprinderilor agricole specializate în cultivarea cătinii albe, cum ar fi: monitorizare factorilor de mediu, prognozarea activității în baza stării conjuncturii pieței, formarea politicilor de produs, preț, distribuție și promovare precum și adaptarea mixului de marketing, pe de o parte la cerințele și preferințele consumatorilor și pe de altă parte la comportamentul concurenților, intermediarilor și a furnizorilor de resurse. În baza studiului realizat se argumentează necesitatea realizării unui șir de acțiuni, care impune crearea unui sistem integrat de management al activității de marketing. Doar un sistem integrat de management poate oferi soluții raționale la problemele care apar în întreprindere, ținând cont și de resursele materiale, financiare, umane a acesteia.

Одной из особенностей аграрного сектора является разнообразие организационных форм хозяйствования, форм собственности на средства производства и реализуемую продукцию. Значительная часть продуктов питания производится в личных подсобных хозяйствах населения и в крестьянских (фермерских) хозяйствах. Но наибольшее влияние на формирование агропродовольственного рынка оказывает деятельность крупных предприятий, представляющих все три направления агропромышленного комплекса (технико-материальное обеспечение сельского хозяйства, собственно сельское хозяйство и валоризация сельскохозяйственной продукции). К категории таких предприятий относятся и специализированные на выращивании облепихи, которые все в большей степени вынуждены реагировать на изменение факторов маркетинговой среды. Быстрая и эффективная адаптация к таким изменениям возможна только в том случае, если предприятие ориентирует свою деятельность на маркетинговую концепцию, ориентируется на удовлетворение потребителей, а именно на полное удовлетворение их потребностей, желаний и ожиданий. В статье освещены проблемы, связанные с управлением маркетинговой деятельностью сельскохозяйственных предприятий, специализирующихся на выращивании облепихи, такие как: мониторинг факторов внешней среды, прогнозирование деятельности на основе состояния конъюнктуры рынка, формирование политик продуктов, цен, распределения и продвижения, а также адаптация комплекса маркетинга, с одной стороны, к требованиям и предпочтениям потребителей, а с другой — к поведению конкурентов, посредников и поставщиков ресурсов. На основе исследования аргументируется необходимость проведения ряда мероприятий, что требует создания интегрированной системы управления маркетинговой деятельностью. Только комплексная система управления может предложить рациональные решения проблем, возникающих на предприятии, с учетом ее материальных, финансовых и человеческих ресурсов.

Cuvinte-cheie
management, marketing activity, agricultural enterprise producing white sea buckthorn, Marketing department, organizational structure, planning, control,

management, activitate de marketing, întreprindere agricolă producătoare de cătină albă, compartiment de marketing, structură organizatorică, planificare, control,

управление, маркетинговая деятельность, сельскохозяйственное предприятие по производству облепихи, отдел маркетинга, организационная структура, планирование, контроль