Definirea termenilor: valențe diagnostice și oportunități docimologice
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
313 3
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-08 10:50
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.091 (501)
Organizarea instruirii (552)
SM ISO690:2012
CARTALEANU, Tatiana. Definirea termenilor: valențe diagnostice și oportunități docimologice . In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2023, nr. 1(137), pp. 33-37. ISSN 1810-6455. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7664377
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 1(137) / 2023 / ISSN 1810-6455

Definirea termenilor: valențe diagnostice și oportunități docimologice

Defining Terms: Diagnostic Valencies and Docimologic Opportunities

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7664377
CZU: 37.091

Pag. 33-37

Cartaleanu Tatiana
 
Centrul Educaţional Pro Didactica
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 28 februarie 2023


Rezumat

În articol sunt examinate diverse aspecte de evaluare a gradului în care elevii au operaționalizat termenii studiați în cadrul unității de învățare și nuanțele formulării itemilor care vizează definirea în testul docimologic. Din tipologia cunoscută a itemilor – obiectivi, semiobiectivi și subiectivi – cel mai mult se pretează acestui scop itemii obiectivi. Exemplele aduse sunt inspirate de curriculumul la limba și literatura română pentru treapta gimnazială, dar principiile pe care se edifică sunt generale și acest fapt permite transferul asupra oricărei alte discipline, atunci când evaluatorul intenționează să acorde definițiilor, regulilor, algoritmilor care trebuiau asimilați neapărat un anumit procent din contabilitatea testului. Elaborarea unui test sumativ devine un test pentru evaluatorul care știe cum să-l construiască, urmărind ca noțiunile, conceptele, regulile, algoritmii să fie verificați prin itemi de cunoaștere, înțelegere, aplicare și, astfel, să faciliteze rezolvarea itemilor de analiză, sinteză, creație.

The article examines various aspects of assessing the degree to which the students have operationalized the terms studied in a given learning unit, as well as the finer points of formulating definition-related items in a docimologic test. Of all known types of items – objective, semiobjective, and subjective – it is the objective ones that are deemed to be the most suitable for this purpose. While the examples we offer were inspired by the gymnasium-level Romanian Language and Literature national curriculum, they are based on general principles, which may be applied to any school subject when the assessor wishes to devote a certain percentage of test content to the definitions, rules, and algorithms the students were expected to learn. Composing a summative test becomes a test in itself for the assessor who knows how to build one, ensuring that all targeted concepts, rules, and algorithms are verified through the relevant knowledge, comprehension, and application items, which, in turn, facilitates the solving of analysis, synthesis, and creativity items.

Cuvinte-cheie
terminologie, definire, test docimologic, item obiectiv, item cu alegere duală, item cu alegere multiplă, item de tip pereche,

terminology, definition, docimologic test, objective item, dual-choice item, multiple-choice item, matching item