The Puppet and the Puppeteer: Deconstructing the Historiography on King Carol II and Miron Cristea, the Romanian Orthodox Patriarch
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
194 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94(498):27 (31)
Istoria României. Republica România (133)
Istoria generală (3884)
SM ISO690:2012
POPA, Ion. The Puppet and the Puppeteer: Deconstructing the Historiography on King Carol II and Miron Cristea, the Romanian Orthodox Patriarch. In: Plural. History, Culture, Society, 2022, nr. 2, pp. 36-57. ISSN 2345-1262. DOI: https://doi.org/10.37710/plural.v10i2_2
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Plural. History, Culture, Society
Numărul 2 / 2022 / ISSN 2345-1262 /ISSNe 2345-184X

The Puppet and the Puppeteer: Deconstructing the Historiography on King Carol II and Miron Cristea, the Romanian Orthodox Patriarch

DOI:https://doi.org/10.37710/plural.v10i2_2
CZU: 94(498):27

Pag. 36-57

Popa Ion
 
University of Manchester
 
 
Disponibil în IBN: 14 februarie 2023


Rezumat

Miron Cristea was one of the most important and influential political actors in interwar Romania. He became the first patriarch of the Orthodox Church (1925), a member of the Regency (1927-1930), and was prime minister of Romania from February 1938 until his passing on 6 March 1939. Most historiography on that era overlooks Cristea’s power and influence, being focused primarily on the Iron Guard and on several political players, such as King Carol II, Armand Călinescu, Corneliu Codreanu, or Iuliu Maniu. This article traces the origins of this minimisation, unearthing evidence of a process started in the 1970s. It deconstructs the various layers of history writing about Carol II’s regime, examining communist and post-communist motivations behind the focus on some players (such as the king, his mistress – Elena Lupescu, or the royal camarilla) and the deliberate forgetting of others, including Miron Cristea. Historiography on Carol II and the royal dictatorship has seen some changes since communist times, some of them analysed here, but the writing on Miron Cristea has remained, for several reasons, largely unchallenged.

Miron Cristea a fost unul dintre cei mai importanți și influenți actori politici ai perioadei interbelice. A devenit primul patriarh al Bisericii Ortodoxe (1925), membru al Regenței (1927-1930) și prim-ministru al României din Februarie 1938 până la decesul survenit pe 6 martie 1939. Cea mai mare parte a istoriografiei dedicată acestei epoci trece cu vederea puterea și influența sa politică, concentrându-se mai mult pe Garda de Fier și pe câteva figuri politice precum Regele Carol II, Armand Călinescu, Corneliu Codreanu sau Iuliu Maniu. Acest articol urmărește sursele acestei minimizări, evidențiind un proces care a început în anii 1970. Articolul deconstruiește diferite straturi ale scrisului istoric și examinează motivațiile comuniste și post-comuniste din spatele concentrării pe anumite figuri istorice (precum regele, amanta sa – Elena Lupescu, sau camarila regală) și uitarea deliberată a altora, inclusiv Miron Cristea. După perioada comunistă, istoriografia despre Carol II și dictatura regală a suferit mici modificări, unele dintre ele analizate aici, însă cea despre Miron Cristea a rămas, din diferite motive, în mare parte neschimbată.

Cuvinte-cheie
communist/post-communist historiography, orthodox church, interwar politics, royal regime,

istoriografie comunistă/post-comunistă, biserica ortodoxă, politica interbelică, regimul regal