Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
335 10 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-04 11:20 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
373.1:005:37.015.3 (1) |
Genuri de școli de cultură generală. Învățământ de cultură generală (2097) |
Management (1901) |
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (4033) |
SM ISO690:2012 VRÎNCEANU, Vasile. Creativitatea din perspectiva formării competențelor profesionale ale managerului școlar. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2022, nr. 5(155), pp. 50-54. ISSN 1857-2103. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.6617086 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației) | ||||||
Numărul 5(155) / 2022 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.6617086 | ||||||
CZU: 373.1:005:37.015.3 | ||||||
Pag. 50-54 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În articol este precizată esența diverselor noţiuni: creativitate, competenţă, abilități creative, competențe profesionale. Creativitatea apare în patru accepţiuni importante: ca produs; ca proces; ca disponibilitate, potenţialitate general umană, ca o capacitate şi o abilitate creativă; ca dimensiune complexă a personalităţii. Competența este utilizată frecvent ca o contextualizare a achiziţiilor (cunoştinţe, priceperi, deprinderi), deci competenţa profesională este utilizarea achiziţiilor într-un anumit context. Contextul este parte componentă a competenţei profesionale. Competenţele nu se limitează doar la elemente cognitive (implicând utilizarea teoriei, conceptelor sau cunoştinţelor), ele, de asemenea, cuprind şi aspectele funcţionale ce implică abilităţi tehnice, precum şi atribute interpersonale (abilităţi sociale, organizatorice şi valorile etice). Din această perspectivă am putea afirma că creativitatea este o competenţă, chiar o meta-competenţă. Nu poţi educa o persoană creativă fără a-i forma anumite competenţe, care ulterior vor atinge un anumit nivel de performanţă, de flexibilitate comportamentală, de eficienţă, de adaptabilitate. În acest sens se afirmă că creativitatea se învaţă, se exersează, se dezvoltă. Abilităţile creative presupun caracteristici ale stilului cognitiv şi ale stilului de lucru şi, de asemenea, trăsături de personalitate care dau unui individ posibilitatea de a-şi folosi deprinderile dintr-un domeniu într-un mod diferit de ceilalţi. Un stil de lucru creativ este caracterizat de: dăruire totală, dorinţa de a face lucrurile bine, capacitatea de a-și concentra atenţia pe perioade lungi de timp, capacitatea de a abandona ideile neproductive şi de a lăsa temporar deoparte problemele mai dificile, tenacitatea în faţa dificultăţilor, dorinţa de a munci cu perseverenţă. |
||||||
Cuvinte-cheie creativitate, competențe, abilităţi creative, competenţe profesionale, manager școlar, creativity, skills, creative skills, professional skills, school manager |
||||||
|