Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
880 8 |
Ultima descărcare din IBN: 2022-05-31 23:22 |
SM ISO690:2012 КИНДЫБАЛЮК, Оляна. Мондиалистская модель конспирологии-Интелектуально-моральная норма политического мейнстрима: Pro et contra
. In: Revista Moldovenească de Drept Internaţional şi Relaţii Internaţionale, 2009, nr. 3, pp. 143-151. ISSN 1857-1999. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista Moldovenească de Drept Internaţional şi Relaţii Internaţionale | ||||||
Numărul 3 / 2009 / ISSN 1857-1999 /ISSNe 2345-1963 | ||||||
|
||||||
Pag. 143-151 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Articolul este consacrat unei probleme acute şi polemizate în cadrul gîndirii politice moderne: constituie oare conspirologia o tendinţă sociologică persistentă şi constantă a contemporanietăţii. Reieşind din experienţă, această întrebare nu are un răspuns cu caracter monosemantic. Unii socio-politologi asociază conspirologia
cu o viziune slab conturată a lumii şi a proceselor produse. Pentru alţii, acest termen constituie un instrument, utilizat în condiţiile tuturor regimurilor social-politice.
Un asemenea instrument ar putea avea nişte consecinţe imprevizibile dacă ar fi aplicat de persoane lipsite de abilităţile necesare. Apare întrebarea dacă gîndirii politice îi este străină una din ideile cu privire la declanşarea conflictului armat în Caucaz, în subregiunea zonei geostrategice euroasiatice, situat la intersecţia
Heartland-ului Eurasiei şi zona de coastă a Rimland-ului? Deşi există o atitudine ofi cială peiorativă cu privire la diferite teorii ale conspiraţiei, o altă întrebare ar fi aceea ce ţine de faptul dacă un intelectual modern ar putea păşi înafara canoanelor şi ar aproba existenţa legitimă a conspirologiei? Autorul plasează în centrul atenţiei polemica despre posibilităţile aplicării unui model al conspirologiei în analiza poziţiei conceptuale asupra ciocnirilor militare din august 2008 între Georgia , pe de o parte, iar pe de altă parte Rusia şi Osetia de Sud împreună cu Abhazia, ultimele două ca republici nerecunoscute. În conţinutul articolului, autorul propune o defi niţie proprie pentru modelul mondialist al conspirologiei şi elucidează particularităţile acestui model. Autorul utilizează terminilogia geopolitică specifi că, folosind următoarele noţiuni, care de la bun început necesită o precizare: „Puteri terestre” (Rusia, mai tîrziu URSS) – civilizaţie terestră, prezentată de şcoala geopolitică euroasiatică, „Puteri marine” (Anglia Franţa, mai tîrziu SUA) – civilizaţie maritimă sau atlantistă. Aceste modele interpretative mereu se contrazic. Autorul prezintă o analiză a confl ictului armat din Caucaz, efectuată pe marginea duelului dintre puterile menţionate mai sus, confl ictul fi ind cercetat de autor prin prisma modelului mondialist al conspirologiei. |
||||||
|