Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
430 3 |
Ultima descărcare din IBN: 2022-03-14 15:49 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
791.43.03(478) (7) |
Divertisment. Jocuri. Sport (1703) |
SM ISO690:2012 PLAMADEALA, Ana-Maria. Filmul moldovenesc Balada haiducească: fenomenul inovației prin tradiție. In: Arta , 2021, nr. 2(AAV), pp. 82-88. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-2.12 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2021 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-2.12 | ||||||
CZU: 791.43.03(478) | ||||||
Pag. 82-88 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Caracterul polemic al demersului se explică prin necesitatea reconsiderării factorilor generatorii în configurarea noului val cinematografic al epocii „dezghețului”. Spre deosebire de postulatul încetățenit, autorul lansează concepția inedită: schimbarea la față a cinematografiei sovietice se datorește în totalitate performanțelor ideaticoestetice ale celui mai ideologizat gen al filmului istoric, cel istorico-revoluționar. Anume în peliculele, consacrate revoluției ruse s-a produs răsturnarea de valori a ecuațiilor existențiale: „om–istorie”, „individual–colectiv”, „general–uman–sovietic”. Apelând la virtualitățile generoase ale analizei mitic-arhetipale a fost scoasă în evidență schimbarea vectorului cunoașterii cinematografice în Balada haiducească prin reactualizarea pattern-urilor complexului mitofolcloric în calitate de cenzura milenară a neamului. Raportarea inspiratei opere cinematografice atât contextului epocii „dezghețului” cât și celui al genului exponențial balcanic – filmul cu haiduci, confirmă singularitatea discursului autohton înscris în grila identitară de factura neoromantică. |
||||||
Cuvinte-cheie filmul cu haiduci, cenzura milenară, vectorul identitar, trans-simbolizarea arhetipurilor culturale, caracterul avangardist, the film with outlaws, the millennial censorship, identity vector, trans-symbolization of cultural archetypes, avant-garde character |
||||||
|