Pictorii basarabeni şi Scoala de la Paris. (Sculptură)
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
266 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-09 15:20
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
75.071.1(478)(091)+730 (1)
Pictură (407)
Arte plastice (430)
SM ISO690:2012
STĂVILĂ, Tudor. Pictorii basarabeni şi Scoala de la Paris. (Sculptură). In: Arta , 2013, nr. 1(AV), pp. 49-60. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 1(AV) / 2013 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Pictorii basarabeni şi Scoala de la Paris. (Sculptură)

Bassarabian painters and the School from Paris (Sculpture)

Бессарабские художники и Парижская школа.(Скульптура)

CZU: 75.071.1(478)(091)+730

Pag. 49-60

Stăvilă Tudor
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 3 iunie 2021


Rezumat

Articolul Pictorii basarabeni şi Scoala de la Paris face referinţă la studiile artiştilor plastici basarabeni în capitalele Europei Occidentale din prima jumătate a secolului XX şi creaţia lor care s-a desfăşurat departe de graniţele Basarabiei. În acest sens un rol important l-a avut Bruxellesul, Amsterdamul, Munchenul, dar mai ales Parisul, unde s-a constituit cea mai numeroasă colonie de pictori basarabeni, Franţa revendicându-şi dreptul de a-i considera oameni de creaţie francegi. Printre şcolile artistice unde şi-au făcut studiile studenţii basarabeni în Paris un rol aparte l-a jucat La Grand Chaumiere, unde studiază, Isaac Antcher (1920), Olga Hrschanovskaia (Olby,1923), Lydia Luzanowsky (1923- 1927), Antoine Irisse (1926), Alexandre Hinkis (1933), care urmează şi École Nationale Supérieure des Arts Decoratifs, pe care o absolveşte în 1939, Zelman Otciacovsky - l’ École Nationale Supérieure des Arts Decoratifs (1923-1926) şi la Académie Ranson (1935), Samson Flexor (1924-1926), care îşi continuă studiile şi la Grand Chaumière. În 1925 la Académie Julian îşi începe studiile Saşa Moldovan, continuându-le apoi La Grande Chaumière, iar la Académie Ransson, în calitate de studenţi figurează Niuma Patlajean şi Pertz Vaxman (anii 1910). Cei mai mulţi dintre basarabeni îşi fac studiile la École Nationale Supérieure des Arts Decoratifs în diverse perioade ale anilor 1920-30. Printre primii stabiliţi aici figurează Felix Roitman (1925), Gregoire Michonze (1923), Joseph Bronstein (1924), Elena Barlo (1932-1934), Natalia Brăgalia (1928-1931), Tatiana Senkevici-Bulaviţchi (1929-1932) ş.a.

The article Bassarabian painters and the School from Paris refers to Bassarabian artists studies in West-European capitals in the first half of the twentieth century and theirs creation, which was carried out far from Bassarabia borders. In this respect, an important role was played by Brussels, Amsterdam, Munich, and especially by Paris, where was established the largest colony of Bassarabian painters. Thus, France claimed the right to consider them as French creative personalities. Among art schools in Paris, were had studied Bassarabian students, a special role played La Grand Chaumiere, where are studying Isaac Antcher (1920), Olga Hrschanovskaia (Olby, 1923), Lydia Luzanowsky (1923-1927), Antoine Irisse (1926) and Alexandre *Cercetarea face parte din Proiectul Contemporary Art and Society today, suținut de Fundația pentru o Societate Deschisă, programul Artă și cultură, Budapesta. Hinkis (1933), who also follows the National Superior School of Decorative Arts, which he graduates in 1939, Zelman Otciacovsky also studies at the National Superior School of Decorative Arts (1923-1926) and at the Ranson Academy (1935), as well here studies Samson Flexor (1924-1926), who continues his studies at La Grand Chaumiere. In 1925 at the Julian Academy begins his studies Sașa Moldovan, and then continuing its at La Grande Chaumiere. At the Ransson Academy are enrolled as students Niuma Patlajean and Pertz Vaxman (1910). Most of Bassarabians are studying at the National Superior School of Decorative Arts in different periods of the years 1920-1930. Among the first established here appears Felix Roitman (1925), Michonze Gregoire (1923), Joseph Bronstein (1924), Elena Barlo (1932-1934), Natalia Brăgalia (1928-1931), Tatiana Senkevici-Bulaviţchi (1929-1932) and others.

Статья Бессарабские художники и Парижская школа посвящена художникам чья учеба и творчество проходила в столицах Западной Европы первой половины XX – столетия, далеко за пределами Бессарабской губернии. Большую роль в этом отношении сыграли Брюксель, Амстердам, Мюнхен и особенно Париж, где находилась самая большая колония бессарабских художников, Франция считая их французскими творческими личностями. Среди художественных школ где получили художественное образование бессарабские художники в Париже важную роль cыграли La Grand Chaumiere, где учился Исаак Антшер (1920), Олга Олби (1923), Лидия Лузановски (1923-1927), Антуан Ирисс (1926), Александр Хинкис (1933), который посещает и Высшую Национальную Школу Декоративного Искусства (1939),, Зелман Отчаковски (1923-1926, Высшую Национальную Школу Декоративного Искусства) и Академию Ранссона (1935), Самсон Флексор (1924-1926), который продолжает учебу и в La Grand Chaumiere. В 1925 году в Académie Julian начинает учебу Саша Молдован, продолжая ее в La Grande Chaumière, а в Академию Ранссона поступают Нюма Патлажан и Пертц Ваксман (1910-е годы). Но самое популярное учебное заведение среди бессарабцев была Высшая Национальная Школа Декоративного Искусства где в период с 1920 по 1930 – е годы учились Феликс Ройтман (1925), Григорий Мишонзе (1923), Иосиф Бронштейн (1924), Елена Барло (1932-1934), Наталия Брэгалия (1928-1931), Татьяна Булавицки-Сенкевич (1929-1932) и другие.

Cuvinte-cheie
Pictorii basarabeni, Scoala de la Paris, La Grand Chaumière, Ecole Nationale Superieure des Arts Decoratifs, Académie Julian, Academie Ranson, pictori europeni,

Bassarabian artists, the School from Paris, La Grand Chaumiere, the National Superior School of Decorative Arts, Julian Academy, Ranson Academy, European painters,

Бессарабские художники, Парижская школа, La Grand Chaumiere, Высшая Национальная Школа Декоративного Искусства, Académie Julian, Академия Ранссона, европейские художники