Profesia de pedagog
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
610 19
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-08 18:42
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.091 (501)
Organizarea instruirii (552)
SM ISO690:2012
CRISTEA, Sorin. Profesia de pedagog. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2020, nr. 5(123), pp. 53-56. ISSN 1810-6455. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4256638
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 5(123) / 2020 / ISSN 1810-6455

Profesia de pedagog

The Pedagogical Profession

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4256638
CZU: 37.091

Pag. 53-56

Cristea Sorin
 
Universitatea din Bucureşti
 
 
Disponibil în IBN: 25 noiembrie 2020


Rezumat

Profesia de pedagog este definită din perspectivă istorică şi conceptuală, teoretică şi practică. Este analizată în context actual, la nivel de: a) sferă de referinţă – extinsă la scara întregii societăţi, conturată formal şi nonformal în cadrul sistemului şi al procesului de învăţământ; b) funcţie generală – de realizare a unor activităţi organizate şi a unor influenţe neorganizate, cu finalitate formativă, cu impact pozitiv sau/şi negativ; c) structură de bază, necesară pentru exercitarea „profesiei de pedagog”, care poate fi identificată şi perfecţionată la nivelul relaţiilor existente între următoarele trei componente: statut socioprofesional (profesor specializat în educaţie) – roluri formative (profesor de specialitate, profesor-diriginte, profesor-manager şcolar etc.) – deschideri pedagogice spre numeroasele influenţe informale provenite din mediul social, inclusiv din cel şcolar. O pledoarie pentru profesia de pedagog solicită: raportarea la modelul reprezentat de profesor – specialist în educaţie/instruire formală (dar şi nonformală), realizată prin diferite discipline şcolare sau universitare, la toate treptele sistemului de învăţământ; „căutarea unor noi perspective” de înţelegere a statutului şi rolurilor profesorului, ca agent al schimbării în contextul specific societăţii postmoderne (contemporane), informaţionale, bazată pe cunoaştere.

The pedagogical profession is defined from a historical and conceptual, theoretical and practical perspective. It is analyzed in the current context, at the level of: a) sphere of reference, which is extended to the scale of the whole society, outlined formally and non-formally within the education system and process; b) general functions – to carry out organized activities and unorganized influences, with formative purposes, with positive and/or negative impact; c) basic structure, necessary for the exercising of the “pedagogical profession”, which can be identified and perfected at the level of the existing relations between several components: socio-professional status (teacher specialized in education) – training roles (specialized teacher, teacher-form tutor, teacher-school manager etc.) – pedagogical openings to the numerous informal influences coming from the social environment, including the school one. A plea for the pedagogical profession demands: relating to the model represented by the teacher – a specialist in formal (but also non-formal) education/training, which is achieved through various school or university disciplines, at all levels of the education system; “seeking new perspectives” of understanding the status and roles of the teacher as an agent of change in the specific context of postmodern (contemporary) information knowledge-based societies.

Cuvinte-cheie
pedagog, statut, rol,

educator, pedagogy, status, role