Justiția constituțională – indicator suprem al progresului național
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
472 11
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-03 15:49
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
342.4/.5 (44)
Constituții. Adunări legislative (245)
Puterea statului. Sistemul și funcția organelor de guvernământ (897)
SM ISO690:2012
GAFTON, Mihai. Justiția constituțională – indicator suprem al progresului național. In: Revista Naţională de Drept, 2020, nr. 4-6(234-236), pp. 153-164. ISSN 1811-0770. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3991541
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Naţională de Drept
Numărul 4-6(234-236) / 2020 / ISSN 1811-0770 /ISSNe 2587-411X

Justiția constituțională – indicator suprem al progresului național

Constitutional justice – supreme indicator of national progress

Justice constitutionnelle – indicateur suprême du progrès national

Конституционное правосудие – наивысший показатель национального прогресса

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.3991541
CZU: 342.4/.5

Pag. 153-164

Gafton Mihai
 
Biroul Asociat de Avocați sectorul Botanica
 
 
Disponibil în IBN: 3 septembrie 2020


Rezumat

Fenomenul justiției constituționale este unul extrem de complex și a avut diverse forme de-a lungul istoriei. Este necesar de a menționa faptul că justiția constituțională s-a aflat într-o relație de proporționalitate directă cu procesul de dezvoltare statală. Pe măsură ce statalitatea a evoluat și s-a diversificat, justiția constituțională, la fel, a evoluat și s-a dezvoltat. Însă deseori au apărut cazuri, precum și cel al Republicii Moldova, atunci când statul s-a confruntat cu provocări noi în domeniul justiției constituționale (ex: depășirea câmpului constituțional de către Curtea Constituțională), iar legiuitorul eșuează să le reglementeze. Adițional, la problema respectivă se adaugă și reglementările incomplete a legii supreme cu referire la Curtea Constituțională, care nu face altceva decât să îngreuneze considerabil procesul de identificare a soluțiilor pentru astfel de situații. În consecință, a apărut necesitatea acută de a iniția procesul de reformare a justiției constituționale, anume cu scopul de a perfecționa legea supremă și de a reglementa noile provocări apărute, astfel încât Curtea Constituțională să fie maxim protejată de tentativele de influență din exterior, dar totodată să nu aibă posibilitatea ea însăși să depășească reglementările constituționale. Acest fapt urmează să fie obținut prin mecanismul autoprotejării constituționale.

The phenomenon of Constitutional justice is very complex, and it had a variety of forms during its historical evolution. It is necessary to emphasize the fact that the constitutional justice system is directly dependent of the state development process. Through out the history, the state system had developed and diversified in different ways; therefore the same aplies to the constitutional justice system. But, one can observe cases, like the Republic of Moldova, in which the state had confronted new constitutional justice challenges (for example: the breaching of constiutional principles caused by the Constitutional Court). Although these challenges had occured, the parliament, which is the only state legislative structure, fails to overcome these problems. Aditionally, there are various poorly elaborated constitutional laws regarding the Constiutional Court, which increase the difficulty of solving these challenges. As a consequence, the necessity of constitutional justice reform appeared which has the sole goal of developing the Constitution, in such a way that the Constiutional Court would be protected from any outside influence, but at the same time the Court would be limited so that it would never brake the constiutional regulations. This must be obtained through the mechanism of constitutional self-protection.

Le phénomène de la justice constitutionnelle est extrêmement complexe et a pris diverses formes tout au long de l’histoire. Il est nécessaire de mentionner que la justice constitutionnelle était dans une relation de proportionnalité directe avec le processus de développement de l’état. À mesure que l’état évoluait et se diversifiait, la justice constitutionnelle évoluait aussi. Cependant, des cas se sont souvent présentés, ainsi que celui de la République de Moldova, lorsque l’État a fait face à de nouveaux défis dans le domaine de la justice constitutionnelle (par exemple, le depassement du champ constitutionnel par la Cour constitutionnelle) et que le législateur ne les réglemente pas. En outre, les règlements incomplets de la loi suprême en ce qui concerne la Cour constitutionnelle sont ajoutés à ce problème, ce qui ne fait que rendre le processus d’identification des solutions à de telles situations considérablement plus difficile. Par conséquent, il est essentiel d’engager le processus de réforme du système judiciaire et constitutionnel dans le but d’améliorer la constitution et de réglementer les nouveaux défis émergents, alors que la Cour constitutionnelle devrait être protégée au maximum contre les tentatives d’influence de l’extérieur, mais en même temps ne devrait pas avoir la possibilité elle-même de dépasser les règlements constitutionnelles. Cet objectif doit être atteint grâce au mécanisme d’autoprotection constitutionnelle.

Феномен конституционного правосудия чрезвычайно сложен и принимал различные формы на протяжении истории. Следует отметить, что конституционное правосудие было прямо пропорционально процессу развития государства. Поскольку государственность развивалась и диверсифицировалась, следовательно, конституционное правосудие также развивалось и обновлялось. Однако, как в других странах, так и в Республике Молдова, часто возникали случаи, когда государство сталкивалось с новыми вызовами в области конституционного правосудия (например, превышение Конституционным судом своих полномочий), а законодатель не регулировал эти противоречия. Помимо этого, к соответствующей проблеме добавляются и прописанные в Основном законе незавершенные положения относительно Конституционного суда, которые существенно затрудняют процесс поиска решений для подобных ситуаций. Следовательно, возникла острая необходимость инициировать процесс реформирования конституционной судебной системы, чтобы улучшить oсновной закон и урегулировать новые проблемы, с тем чтобы Конституционный суд был полностью защищен от попыток влияния извне, но также не имел бы возможности сам превышать конституционные нормы. Это должно быть достигнуто за счет механизма конституционной самозащиты.

Cuvinte-cheie
justiție constituțională, constituționalism, legislație constituțională, patriotism juridic, naţiune, norme constituționale,

constitutional justice, constituționalism, constitutional legislation, judicial patriotism, nation, constitutional norms,

justice constitutionnelle, constitutionnalisme, législation constitutionnelle, patriotisme juridique, nation, normes constitutionnelles,

конституционная справедливость, конституционализм, конституционное законодательство, правовой патриотизм, нация, конституционные нормы